5 enkla tips på hur du kommer igång med marknadsföringen.

5 enkla tips på hur du kommer igång med marknadsföringen.

Spread the love

Digital marknadsföring och marknadsföring i allmänhet förändras ständigt. Det har aldrig varit så lätt att marknadsföra sig som det är idag, men för många kan det upplevas som svårt. Den genomsnittliga personen utsätts för cirka 5000 annonser per dag, enligt Hootsuite.

Att få uppmärksamhet på sidor med många användare är svårt i en miljö vars reklam uppfattas som störande. Om du inte kommer med rätt innehåll till rätt kund vid rätt tidpunkt kommer budskapet att försvinna i mängden.

Men marknadsföring behöver inte vara svårt. Om du vet att du har en attraktiv produkt och bara behöver synas har jag satt ihop en enkel guide till vad du kan göra. Här är 5 enkla tips på hur du kommer igång med marknadsföringen om du inte är marknadsförare eller har anställt en.

1) Ta reda på vem din kund är.

Om du inte vet vem du marknadsför till är det mycket svårt att veta hur man hittar dem.

Om du har en tydlig bild på vem din kund är blir det mycket lättare att veta vad man ska säga till dem och vart man ska säga det. Till exempel, om du erbjuder yogaklasser, ställ dig själv frågorna: ”vem har anmält sig till mina kurser innan?”, ”vilka andra intressen har dom?”, ”Läser de tidningar eller sitter de på nätet?”, ”Vad är viktigt för dem och vilka problem kan jag lösa?”. Genom att ha svar på dessa olika frågor och ställa dina egna är det mycket lättare att träffa rätt när du marknadsför dina produkter.

2) Skapa en kommunikationsstrategi.

Vad du kommunicerar är viktigt för hur dina kunder reagerar. Varför ska kunden bry sig? Vad gör ditt företag unikt? Om du säljer guidade bergsvandringar skulle jag rekommendera att du talar om hur fantastiskt det är på berget och hur bra det är att komma ut i friska luften. Om du säljer kläder kan du ge bra modetips för olika tillfällen. Poänget är att du ger kunden värde så att han eller hon hittar dig och tillbringar tid att lära sig mer om vad du har att erbjuda. Om du bara marknadsför rea och liknande kommer du inte att sticka ut och blir bara en annan tröttsam annonsör i havet av alla andra som vill tjäna pengar. Var inte som alla andra.

3) Gör en plan för vilka kanaler du vill använda.

Av alla möjliga annonskanaler du har använt tidigare, vad har det kostat och vad har du fått tillbaka för det? Hur ser dagen ut för dina kunder, vilka medievanor har de? Detta är viktiga frågor du borde ställa dig själv innan du bestämmer dig för var pengarna ska gå. Det finns gott om bra källor där ute som kan hjälpa dig, såsom scb.se och liknande. Prova din väg och kom ihåg att Rom inte byggdes på en dag.

4) Ta ägarskap till dina kunder.

Att ha många följare på Instagram och Facebook är bra, men du äger inte dina kunddata och du kan inte kommunicera med alla, gratis. Vad händer om Facebook plötsligt bestämmer sig för att stänga ditt konto eller inte låta dig kommunicera med någon av dem, vad gör du då? Mitt tips är att du bygger en kunddatabas i form av en e-postlista eller telefonnummer. Detta är mycket vanligt att göra via ett nyhetsbrev eller en kundklubb. Oavsett om du har samlat in en e-postlista eller telefonnummer, äger du din egen kundinformation och kan kommunicera mycket billigare och enklare. Det dyraste du kan göra är att annonsera till nya kunder varje gång.

5) Se till att din webbplats är enkel, tydlig och mobiltillpassad.

Vad du än erbjuder, säljer eller vill visa upp, är det viktigt att ha ett tydligt budskap. Kan kunden förstå så fort den besöker sidan vad du gör? Om inte, kommer kunden att försvinna. Med fler och fler distraktioner blir vår uppmärksamhet mer och mer dyrbar. Cirka 80% av online-besök kommer via mobil, om din webbplats inte ser snyggt och enkelt på mobila ytor du har ett problem. Din webbplats är ditt digitala hem, se till att det är snyggt och representativt.

Om du vill veta mer om hur du kommer igång med marknadsföringen eller behöver hjälp med produktion, ta kontakt!


Spread the love

Lämna ett svar

Stäng meny