10 enkla tips för att driva mer engagemang på Facebook.

10 enkla tips för att driva mer engagemang på Facebook.

Spread the love

Driver du ett företag och hanterar dina sociala medier så som Facebook och Instagram själv? Marknadsföring på sociala medier kan vara både enkelt och utmanande. Ibland publicerar du ett inlägg som du tycker ser bra ut, men det får minimal respons. Vid andra tillfällen publicerar du något som du inte har några förväntningar på som går riktigt bra. Vad gjorde du rätt på det ena och fel på det andra?

Här är 10 enkla tips för att driva mer engagemang på Facebook.

  1. Välj bra bilder eller en engagerande video, undvik bara text.
  2. Skriv en kort och engagerande text.
  3. Ställ frågor.
  4. Ge kunden värde, inte bara sälj.
  5. Använd emojis. 
  6. Anpassa formatet. 
  7. Variera innehållet.
  8. Använd Story, live och alla funktioner som Facebook har att erbjuda. 
  9. Välj rätt tid för inlägget.
  10. Posta regelbundet, men inte för ofta.

1) Välj bra bilder eller en engagerande video, undvik bara text.

När dina kunder bläddrar i Facebook flödet finns det många annonser och inlägg du konkurrerar med. Det första kunden ser är bilden eller videon du lägger ut. Se till att det är något som är intressant och som får dina följare att vilja stoppa och läsa vad du har att erbjuda.

Myrvold-media-blogg

Om bilden är tråkig och liknar 90% av allt annat som publiceras på Facebook är sannolikheten för att folk scrollar vidare stor. Välj en bild med många färger som väcker en känsla hos kunden. Om du inte har tillgång till en grafisk formgivare, en fotograf eller en videoproducent kan du skapa en mycket fin annons via mallar i Canva där du bara behöver lägga till text och logotyp. Du kan också hitta gratis stockfoto via Unsplash. Oavsett om du gör det själv eller får någon som kan hjälpa det är det oerhört viktigt att använda bild eller text som fångar kundens uppmärksamhet. Försök att undvika endast textstatus.

2) Skriv en kort och engagerande text.

Att ha mycket att säga är bra, men läsarnas tålamod begränsad. Försök säga vad du vill säga på ett enkelt och engagerande sätt, vilket leder till att potentiella kunder vill kommentera, gilla och dela.

Vad skulle du vara intresserad av att veta om du gillade din Facebook sida?

Vad är nytt? Det bästa är att försöka hålla sig under 4 till 5 meningar, skriver du mer kommer ”läs mer” länken upp, vilket jag skulle rekommendera att undvika.

Blog Myrvold Media

3) Ställ frågor.

Att ställa frågor är något som många marknadsförare använder på sociala medier. Med frågor uppmuntras följarna att svara i kommentarsfältet och gilla. Ett exempel kan vara ”Vilken gillar du bäst? A eller B? ”, ”Vad tycker du om vår nya kollektion?”, ”Vilken färg gillar du bäst? Gilla för vit, tryck hjärta för svart”. Du kan också skapa engagemang genom att ställa frågor som ”Vem känner du som skulle älskade detta? Tagga en vän”.

4) Ge kunden värde, inte bara sälj.

För att få engagemang och följare är det viktigt att ge kunden vad kunden vill ha.

Om du till exempel driver en butik som säljer kläder kan du försöka sätta dig in i kundens perspektiv. Ett erbjudande kan vara bra, men kanske också modetips eller liknande.

En som säljer köksredskap kan ge goda tips på recept etc. Försök att tänka på vad som är viktigt för din kund och vilka problem du kan lösa, då kommer kunderna att vara mer lojala och kommer att gilla, dela och kommentera utan att du behöver att fråga dom.

5) Använd emojis.

För vissa kan det verka töntigt eller barnsligt att använda emojis, men tester som gjorts på Facebook visar att det ger mer uppmärksamhet och engagemang för inlägget. Tester utförda med och utan emojis har visat signifikant högre klickfrekvens på poster med emojis, upp till 200%! Färgerna från emojis kan ge ett inlägg mer liv samtidigt som inlägget blir mer spännande. Så innan du publicerar någonting, överväg emojis för att krydda din post 😘

gif

6) Anpassa formatet.

Inte alla bilder och format passar alla poster. När du lägger ut ett foto med en länk finns det två möjliga format som gäller. Observera att detta ständigt förändras så att du kanske

vill google det. Om du ska publicera ett vanligt inlägg med en bild och en länk finns det två alternativ, det första är en bild och det andra är fler bilder. Om du bara laddar upp en bild är det 1200×628 pixlar som gäller. I en post med flera bilder, en bildkarusell, är det kvadratiska bilder som gäller, det optimala är 1000×1000 pixlar. Om du vill skicka någon till din hemsida via en länk men bilden är i A4-format eller ett annat som inte passar kan det vara smart att höra med den som skapade annonsen om de kan ändra formatet, eller så kan du gör det via Canva.

Blog Myrvold Media

7) Variera innehållet.

Om du vill hålla dina följare engagerade är det viktigt att variera innehållet, både när det gäller själva inlägget i form av video, bilder, frågor, händelser, live etc. Det är också viktigt att variera mellan information, erbjudanden, personliga inlägg och andra saker. Om något nytt händer hela tiden är dina följare mer benägna att inte bli uttråkade och kommer att fortsätta att gilla, kommentera och dela dina inlägg.

8) Använd Story, live och alla funktioner som Facebook har att erbjuda.

Facebooks algoritmer älskar dig när du använder alla funktioner som dem har att erbjuda, det vill säga du får högre organisk räckvidd när du använder Facebook Live, Story eller andra möjligheter som finns när du publicerar. Försök titta på statistiken för att se vad som fungerar och vad som inte fungerar för att optimera vad som går bra och kassera det som går dårlig. Se också till att det du publicerar har en anslutning till det du vill säga och inte bara använd massor av olika saker utan att ha någon mening.

9) Välj rätt tid för inlägget.

När på dagen och vilken dag tror du att dina kunder och följare kan vara intresserade av det du planerar att publicera? Vad gör dina följare vid olika tidpunkter? Sitter de i bilen på väg till eller från jobbet eller har de nyss satt sig på soffan och är öppna för att titta på vad du vill förmedla. Att ge rätt meddelande vid rätt tidpunkt kan det vara avgörande för hur många som ser inlägget och hur många som gillar eller kommenterar.

10) Posta regelbundet, men inte för ofta.

Enligt 14 olika studier som gjorts av olika experter, bör ett inlägg publiceras på Facebook per dag. Facebook säger själv att man inte bör posta mindre än ett inlägg per vecka. Genom att publicera för ofta, det vill säga mer en ett inlägg per dag, kan du uppfattas som jobbigt, men om du publicerar för sällan kan dina följare tro att företaget inte bryr sig. Allt beror på hur många följare du har, vad du gör och vad dina följare förväntar dig av din typ av bransch.

Om du vill veta mer om Facebook-marknadsföring eller behöver hjälp med digital marknadsföring och produktion, ta kontakt!


Spread the love

Lämna ett svar